Sociale media ontmoet crypto gokken: de opkomst van gedeelde winsten en virale spins

by Ruben

De wereld van online gokken verandert aan één stuk door in een hoog tempo. Vroeger speelde je vrijwel anoniem in een traditioneel online casino, maar inmiddels is er een geheel nieuw fenomeen ontstaan: crypto gokken als entertainment op sociale media. Platforms zoals TikTok, Twitch en YouTube worden overspoeld met video’s en livestreams van influencers die hun sessies in een crypto game casino delen met duizenden, soms zelfs miljoenen kijkers. Zo’n goksite biedt volgens expert Thomas van der Meer meer privacy en vaak ook snellere transacties en hogere bonussen dan de traditionele online casino’s.

Het is dus niet per se een verrassing dat crypto gokken populair is geworden in Nederland, maar dat het zo aanwezig is op sociale media, is toch wel een nieuwe trend. De spins, jackpots en verliezen van de sociale media-influencers zijn niet langer privé, maar onderdeel van een publieke show. Ze zorgen zelfs voor entertainment bij de kijkers.

Crypto gokken als content

Het aanbieden van crypto als betaalmethode in online casino’s heeft het voor zowel spelers als contentmakers eenvoudiger gemaakt. Dankzij Bitcoin, Ethereum en andere tokens zijn transacties namelijk sneller, wereldwijd toegankelijk en vaak anoniemer. Influencers zien op dit vlak dan ook kansen. Ze kunnen immers eenvoudig een saldo opbouwen op de goksite, laten zien hoe ze spelen en tegelijkertijd ook nog eens interactie hebben met hun kijkers.

Dit is duidelijk zichtbaar op Twitch. De streams op dit platform gingen in het verleden voornamelijk over e-sports en videogames, maar inmiddels kijken de gebruikers ook graag naar mensen die online gokken met crypto. De influencer zet in, draait bijvoorbeeld aan het rad en de spanning wordt live gedeeld met duizenden kijkers die via de chat reageren. Op andere platformen is crypto gokken desondanks ook een populaire vorm van content. 

TikTok: korte clips met grote impact

Op TikTok draait alles om snelle, pakkende content. Winsten of grote verliezen bij crypto online casino’s worden hier dan ook omgezet in korte video’s in de hoop dat ze viraal gaan. Ze draaien vaak om het moment zelf, denk aan een onverwachte bonusronde, een grote multiplier of een bijna-jackpot. De clips kunnen razendsnel viraal gaan, vooral als de influencer gebruikmaakt van hippe muziek en opvallende effects.

Deze elementen zijn belangrijk voor influencers die ook video’s van crypto gokken op TikTok viraal willen laten gaan:

  • Korte, virale clips van 15-60 seconden
  • Focus op directe spanning en entertainment
  • Emotie en reacties van de influencer centraal
  • Mogelijkheid om trends en challenges rondom casino-spellen te creëren

Voor crypto casino’s is dit marketingtechnisch overigens ook interessant. Zonder dat ze zelf directe reclame maken, zorgen influencers en gebruikers ervoor dat hun platforms op een speelse manier onder de aandacht komen.

YouTube: lange sessies en gemeenschap

TikTok is gericht op korte fragmenten, terwijl influencers op YouTube juist vooral lange sessies tonen. Vaak voegen ze hier commentaar, uitleg van strategieën en interactie met de gemeenschap aan toe. Influencers maken series waarin ze bijvoorbeeld één Bitcoin inzetten over meerdere dagen of ze met bepaalde strategieën experimenteren bij specifieke spellen.

De kracht van YouTube ligt dan ook echt in de langere sessies en dus ook de langere aandachtsspanne van de kijker. De toeschouwers kunnen een verhaal volgen, spanning opbouwen en tips oppikken over crypto gokken. Dit zorgt voor een loyale groep volgers die regelmatig terugkomt. Sommige kanalen bouwen zelfs een heuse gemeenschap op. 

De aantrekkingskracht van gedeelde winsten

Nu influencers steeds vaker video’s maken van crypto gokken, wordt het gedeelde aspect steeds belangrijker. Kijkers beleven immers samen met de influencer de hoogte- en dieptepunten van elke spin. De winsten worden dan ook gezamenlijk gevierd, maar ook de verliezen worden gedeeld. Dit is vooral het geval bij livestreams, aangezien de kijkers dan berichten in de chat kunnen sturen. Dit versterkt het gevoel van gemeenschap. 

Content van crypto gokken biedt de volgende voordelen voor zowel kijkers als contentmakers:

  • Samen spanning beleven met een community
  • Interactieve chats en directe feedback
  • Influencers creëren entertainment rondom persoonlijke winsten en verliezen
  • Kijktijd en betrokkenheid van volgers neemt toe

Risico’s en verantwoordelijkheid

Het delen van sessies in een crypto casino biedt de kijker entertainment, maar toch zitten hier ook zeker wat risico’s aan verbonden. Dit geldt voor de kijker, maar ook voor de influencer. Jongere toeschouwers kunnen bijvoorbeeld het gedrag van de contentmakers overnemen, terwijl ze zich niet bewust zijn van de financiële risico’s. 

Het is daarom cruciaal dat de influencers transparant en open zijn over hun gokgedrag. Ze moeten alles tonen, dus niet alleen de grote winsten die ze maken. Gokkers verliezen doorgaans immers meer geld dan dat ze winnen, maar als een contentmaker puur en alleen de succesvolle inzetten toont, zullen de kijkers verwachten dat ze ook continu winnen. Verantwoord gokken is bovendien belangrijk voor de influencer, aangezien de toeschouwers hierdoor zijn/haar voorbeeld zullen overnemen. 

Related Posts

Leave a Comment